Vi reste med Fritidsresor och bodde på deras Blue Village hotell Doryssa Seaside Resort. Vi hade ett dubbelrum i huvudbyggnaden, rummen var moderna, vita och stilrena men små. Med en extrasäng i rummet så blev det ännu trängre. Vi saknade även möjligheten att ha ett litet pentry, för att fixa lite kaffe eller kunna fixa en liten fruktsallad. Balkongerna var jätte små och det fanns ingenstans att hänga blöta badkläder och handdukar. De som bodde i den så kallade bydelen där såg det riktigt trevligt ut och balkongerna och terasserna såg större ut än balkongerna i huvudbyggnaden.
Vi hade inte bokat all inclusive och var riktigt tacksamma för att vi inte hade gjort det. Vi provade buffén och kunde inte tänka oss att äta där varje dag i två veckor. Det som man skulle kunna göra och naturligtvis räkna lite på för att se om det är lönsamt är att äta lunch och utnyttja all inclusive för drycken, kaffe, glass och frukt i poolbaren.
Vi tycker dock att det är mysigt att kunna gå ut på kvällen och äta på olika restauranger. Maten vid Thea´s coffeshop vid poolen var vällagad och varje dag fanns en dagens lunch som var tex "village chicken" en kycklinggryta som var jätte god. Luncherna kostade ca 8-9 €.
För småbarnsfamiljer så var det ett jätte trevligt hotell, med ramper för barnvagnarna, skugga under träden på gräsmattan mellan stranden och poolen. Personalen var jätte trevliga och vänliga.
Dock så finns det i princip ingenting utanför hotellet utan du måste gå in till Pythagorion och det tar ca 10-15 min men att gå i +30 grader med småbarn är inget du gör. Taxi kostar från hotellet 5 € in till Pythagorion.
En annan sak som vi missade är att hotellet ligger 5 min från hotellet så boka inte transfer för 200kr/person. Taxi från flygplatsen kan inte kosta många kronor. Det var ett trevligt hotell alla var vänliga, det var rent och snyggt men nja jag tror inte att vi kommer tillbaka till det här hotellet.

Läs hela inlägget »

Här kommer några fler bilder från nordsidan av Samos.

Vi bodde på Doryssa seaside resort och vår närmaste större ort var Pythagorion. Vad tyckte vi om Pythagorion?
Det finns en huvudgata ned mot hamnen där det finns det ett antal affärer med det vanliga utbudet av saronger och krimskrams. Längs hamnen finns det flera restauranger och cafér. Den bästa maten fick vi i restaurangerna som låg i kvarteren bakom hamnen. Besök gärna restaurang Madelena eller Magdalena när du kommer ned till taxistoppet ta sista tvärgatan till vänster mitt emot Aphrodite Garden  de har en stor griffeltavla utanför och har alltid några specialiteter för dagen (finns ej på tripadvisor) , Esperides och Irodion var bra. De övriga var helt okej men inte värda att nämna.
Efter att ha gått runt i Pythagorion i två veckor kändes det lite för litet för min smak och vi hade efter några dagar varit inne i alla affärer som fanns. Jag vill gärna ha en större ort med fler människor och större utbud. Men du som gillar en mindre lugnare ort så passar Pythagorion dig utmärkt. Alla människor i restauranger, taxichaufförer och i affärer var alla väldigt vänliga och trevliga och det är alltid lika trevligt att lära sig några enkla hälsningsfraser på grekiska när du kommer in i en affär eller restaurang.

Etiketter: pythagorion

På sydöstra delen av Samos finns en underbar vik Posidonio där många båtar ankrar upp. Vi åkte endast ned för att fota och bada fötterna. Det var lite stenigt och inte något inbjudande för att bada men det finns en trevlig restaurang med brygga där båtar kunde lägga till för en bit mat.

Av en slump när vi var ute och åkte en dag och bestämde oss för att ta ett lite dopp så hamnade vi på Gagaou beach vid Samos stad en liten stening strand men vad gör det när vi kunde ligga i solsängarna med en säl som sällskap. Helt fantastiskt. I ett område bestående av tre öar där Samos är en av dom finns det uppskattningsvis 5-10 munksälar. Sälarna behöver komma upp på stranden för att vila och sova. För att sälen ska få vara i fred så spärras ett område runt sälen av och vid avspärrningen sitter människor från en organisation som vaktar sälen.

Läs hela inlägget »

Samos stad är en härlig stad med ett myller av människor, tavernor och affärer. Just nu är hela hamnspromenaden en byggarbetsplats.  Men när det är klart kommer det att bli en underbar strand promenad.

Etiketter: samos stad

Fortsätt på södra sidan förbi Kambos och Votsalakia då kommer Limionas beach den var inte utmärkt på kartan utan vi fick tips från biluthyrningen. En jätte vacker vik, sten och sandstrand.

Läs hela inlägget »
Etiketter: hyra bil på samos

Vi besökte turistorten Kambos på södra delen av Samos. En lite större ort som var uppbyggd som ett stråk längs stranden. Här finns många tavernor och affärer att välja på. Vi har upptäckt att på flera ställen på Samos kan du köpa metspön och bete. Kul att fiska tillsammans med barnen men det är "catch and release" som gäller. Ett tips här attt kolla in Tripadvisor här i Kambos finns en cypriotisk restaurang 1:a, ja jag vet varför gå på en cypriotisk restaurang när du är i Grekland. Gå in och läs om kocken där så förstår ni varför ni ska gå dit.

Finaste stranden på Samos är Psili Ammos vid Samos kanalen. Det var en fin sandstrand och mycket långgrunt. Det är endast 1 km till Turkiet och de sägs att det är så långgrunt att du kan vada över till Turkiet. En mycket barnvänlig strand.

Etiketter: blogg från samos

Vi är på semester på Samos och har hyrt bil vi stannade till i den lilla badorten Kokkari. Stranden var stenig och det såg djupt ut inte så barnvänligt. Några barn badade i marinan där det var lä och grundare. Marinan var full med restauranger och barer och det såg jätte trevligt ut. Vi gjorde ett kort stopp och åkte vidare.

Etiketter: samos

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

• Lasse » Parti i Farsta C:  ”Tack för tipset! ”

• Parti » Parti i Farsta C:  ”Så kul att ni uppskattar vår butik och vårt holländska koncept! Inlägget har äve..”

• Marjut "Maja" » Munksäl på Samos:  ”Träffade på sälen i Samos nu när vi va där i sep. Hur söt som helst! Han tog sig..”

• lena gustafsson » Blogg från Kreta:  ”Hej Jag älskar Grekland och kanske mest Kreta. Fin blogg du har. Gästar den gärn..”

• Pauline » Munksäl på Samos:  ”var där i två veckor kom hem igår. träffade också munksälen. kanske samma då. st..”